Jak (ne)dělat SEO copywriting

Co vás napadne, když se řekne SEO copywriting? Absurdní opakování klíčových slov v každé větě, slovní průjem v patičce, nekonečně dlouhé texty bez nadpisů? Práce zkušeného SEO copywritera je ve skutečnosti mnohem složitější a má výrazně větší přínos pro klienty i návštěvníky jejich stránek.

SEO texty do pekla nepatří

Český SEO copywriting má horší pověst než automatická registrace do katalogů. Nedivím se. 10% hustotou klíčových slov uživatele k nákupu opravdu nepřesvědčíte. Skutečným úkolem SEO copywritera ovšem není otrocky vkládat do každé věty slova a spojení zadaná klientem, ale:

  • Přirozeně používat klíčová slova, jejich varianty a kombinace bez snížení konverzní schopnosti textu
  • Vylepšovat přehlednost u dlouhých textů (ano, někdy jsou skutečně potřeba)
  • Vyhodnocovat návratnost investice do SEO copywritingu – klíčová věc nejen u produktových popisků
  • Vyvracet klientům nejrůznější mýty a polopravdy o „SEO optimalizaci“
  • Přepisovat texty od předchozího „SEO copywritera“ do použitelné podoby
  • Aktivně přicházet s návrhy na nový obsah, který bude zajímavý pro uživatele vyhledávačů
  • Psát titulky a popisky stránek, které obsahují klíčová slova a dokáží přesvědčit ke kliknutí
  • Navrhovat obecné šablony, pokud se nevyplatí psát pro každý produkt/službu originální text
  • Doporučovat nová klíčová slova s ohledem na aktuální trendy
  • Navrhovat a tvořit podpůrné texty (FAQ, slovník, články, novinky)
  • Navrhovat popisky a názvy fotografií nebo videí s ohledem na SEO
  • Hledat další klíčová slova, synonyma a překlepy
  • Rozvíjet dlouhodobou obsahovou strategii

Máte na víc

Možná stojí poctivý SEO copywriting víc peněz, ale rozhodně je efektivnější. Navíc potěší i uživatele webových stránek, pro které jsou špatné SEO texty něco jako prodavač, který hodně mluví, protože nic jiného neumí.

Pokud se přece jen rozhodnete pro levné SEO texty, dám vám jednu radu – dejte si pozor, ať to nedopadne jako v následujících případech.

 

Článek byl publikován dne 5. 4. 2013 v kategorii Tipy a triky. Autor: Martin Tomčík



  • Uff Martine, nejsem si jistý těmi pojmy „SEO copywriter“ a „SEO copywriting“ .. zní to dost hrozně a ještě horší věci mi vytanou na mysli. Mimochodem, na podobné téma jsem psal loni v létě (http://www.lukaspitra.cz/ach-ty-seo-texty/), je tam pár dalších tipů na to, jak právě nedělat „SEO copywriting“ :-)

    • > Edit: Nejsem si jistý ani všemi těmi odpovědnostmi copywritera – z osobní zkušenosti nechávám kreativní psaní na jedněch lidech a třeba webovou analytiku nebo hloubání nad klíčovými slovy zas někomu jinému (sobě).

      V tom máš určitě pravdu. Vycházím ze svých zkušeností, kde za A u menších klientů není rozpočet na analytika, content stratéga atd. A za druhý se snažím dávat „něco navíc“, takže sám procházím GA, hledám KW a přicházím s nápady, i když k tomu nemám 100% kvalifikaci.

  • Martine, v zásadě lze asi souhlasit, jen bych se zkusil oprostit od pojmu „SEO copywriter“ či „SEO copywriting“, jak vlastně píše Lukáš. Copwriting není o klíčových slovech a frázích, ale o poskytnutí zajímavé / důležité / potřebné informace návštěvníkovi.

    Proto si myslím, že spojení SEO + copywriting, je trošku mimo :-)