Co jsem si odnesl z Copycampu 2013

  • O využití psychologie v copywritingu se příliš nepíše. To ale neznamená, že není důležitá. Ve skutečnosti je to přesně naopak.
  • Inspirujte se v offline kampaních (http://galeriereklamy.mediar.cz) a uživatelském testování (http://www.abtests.com).
  • U web copywritingu je důležitá poctivá analýza cílové skupiny. Uživatelé mají rádi detaily a ocení je (geniální je příklad z instalátoru CSS Hat „S láskou pro vas@email.cz“).
  • Pokud chcete, aby uživatelé váš obsah sdíleli, musíte jim pro to dát důvod (přečtěte si třeba Why People Share, The 5 Motivations Behind Why People Share, Why Do People Share Online a prezentaci na SlideShare).
  • Využívejte při tvorbě ceníků a obchodních nabídek techniku ukotvení – nejvyšší cena je ukotvení, podle které uživatelé posuzují ostatní. Pokud je vyšší, mohou ostatní částky připadat uživatelům výhodné, i když to tak není.
  • Lidé prožívají emotivněji ztrátu než zisk. V copywritingu proto někdy lépe fungují negativní motivátory než pozitivní.
  • Uživatelé vašemu webu věnují jen pár vteřin. Dejte si proto záležet na microcopy – využívejte rýmy, hrozbu, řešení problémů, otázku, vtip, čísla, vidinu pohody, výzvu k akci a opakování.
  • V první verzi textů klidně nechte prázdná místa, když něco nevíte, a později se k nim vraťte. Nejdůležitější je nepřerušit flow.
  • Využívejte rytmus (opakování), parcelaci výpovědi („K nám. Domů. Do Prahy“), deverbativum (podstatné jméno odvozené od slovesa) a metonymii (přenesení významu).
  • Správný headline nepopisuje obrázek (vizuál), ale vypráví příběh dál.
  • Lidé mají na internetu strach, že je někdo podvede a okrade o peníze. Proto musíme jejich obavy rozptýlit – reference, doporučení od zákazníků, dobře zpracovaná stránka O nás, social pluginy a vlastní fotografie jsou k tomu ideální.
  • Naučte se pravidla. Naučte se je porušovat.
  • Pokud píšete blog, nastavte si Google+ profil a Google Authorship. Vaše příspěvky se budou zobrazovat na lepších pozicích a zaujmou více uživatelů. Nárůst prokliků z výsledků vyhledávání může být kolem 30 %.
  • Reagujte na Facebooku rychle a přátelsky, jinak fanoušci ztratí chuť komunikovat. Jedna věta někdy stačí. Vhodné časy pro přidávání příspěvků jsou od 13.00 do 14.00 a od 18.00 do 20.00 hod.

O čem bych rád slyšel příště?

Jak nastavit a udržet tone of voice ve všech textech, případové studie o copywritingu, psychologie v reklamě, jak psát vtipně a o vedení firemních blogů.

Související odkazy

Článek byl publikován dne 9. 6. 2013 v kategorii Nezařazené. Autor: Martin Tomčík