Pěkné a relativně přehledné rozhraní Google Analytics vypadá jako reklama na štěstí. Stačí letmé seznámení a za chvíli už můžete nadřízeným nebo klientům posílat chytře vypadající grafy. Google Analytics tak v lidech vytváří falešnou představu, jak jednoduchá je webová analytika. Sám nejsem výjimkou, a tak mě napadlo zajít na pokročilejší školení tohoto nástroje.
- Školení Google Analytics nabízí všechny větší české on-line agentury. Ceny se pohybují od 2 500 do 3 950 Kč za celodenní kurz.
- Většina školení je určená pro začátečníky. I pokročilé akce se podle svého popisu přibližují spíše méně zkušeným uživatelům.
- S ohledem na přednáškovou a publikační činnost Honzy Tichého jsem si vybral školení od Medio Akademie.
Boření mýtů a nové znalosti i pro pokročilé
Školení vás především zbaví iluze, že v on-line marketingu lze všechno přesně změřit. Jednou z klíčových částí kurzu je totiž seznámení se základními metrikami a způsoby jejich měření. Za necelou hodinku po začátku školení si tak uvědomíte, jak zavádějící a nepřesné mohou být statistiky návštěvnosti.
„Správnej analytik dokáže z každých dat vytřískat graf, kterej roste“ :) @VojtaRocek na #webexpo
— Tomáš Svěrák (@tomassverak) 20. září 2015
Boření mýtů pokračuje i později vysvětlením last non-direct atribuce a způsobu, jakým Google Analytics přiřazuje ke zdrojům návštěvy/konverze. Díky připomenutí těchto skutečností a ukázkám na reálných příkladech je podle mého názoru školení od Media zásadním milníkem v životě začínajících i mírně pokročilých web analytiků.
Celý výklad byl srozumitelný a pokrýval nejdůležitější témata. Honza má navíc přehled o novinkách i méně veřejných informacích. Budoucím účastníkům doporučuji mít alespoň minimální zkušenosti s Google Analytics a on-line marketingem. Už podle popisu totiž školení není určené pro naprosté začátečníky. Pokud uvidíte rozhraní Google Analytics na kurzu poprvé, budete se občas ztrácet.
Pro úplné začátečníky doporučuji třeba on-line kurz Úvod do webové analytiky.
Díky školení jsem lépe pochopil atribuční modely a objevil vážené řazení, measurement protocol i pár dalších věcí. Účastníci, kteří s Google Analytics začali teprve nedávno, si samozřejmě odnesli nesrovnatelně větší porci nových informací. Vzhledem k získaným znalostem a doplňkovým materiálům tak celý kurz patří mezi ty lepší investice do vzdělávání, které jsem v posledních letech udělal.
Na školení obdržíte klasicky vytištěné snímky z prezentace s místem na poznámky. Navíc v dokumentech najdete odkaz na skrytou stránku na webu Medio Akademie. Ta obsahuje desítky tipů na užitečné články pro další vzdělávání. K dokonalosti chybí snad jen větší počet článků o webové analytice na Medio blogu.
Další zajímavé postřehy
- Několik dnů po školení zveřejnil portál StartupJobs.cz nový test znalostí Google Analytics od Media. Rozhodně doporučuji test vyzkoušet a doufám, že brzy budou k dispozici i pokročilé úrovně.
- Získané znalosti s přehledem stačily na složení zkoušky Google Analytics IQ, kterou jsem napoprvé absolvoval o pár týdnů později.
- Během celého školení Honza používal pro ukázky reálná data z několika e-shopů a přidával postřehy z praxe.
Co bych vylepšil
Více prostoru pro Google Tag Manager. Podle toho, co jsem slyšel od ostatních účastníků, by jim GTM ušetřil mnoho starostí (např. s nekonzistencí při měření událostí, neochotou programátorů zasahovat do webu a dlouhým čekáním na tyto úpravy).
Kontrolní seznamy pro rutinní postupy. Doprovodné materiály jsou příjemně rozsáhlé. Přesto mi trochu chybí seznam úkolů pro pravidelné činnosti – třeba kontrolu základního nastavení nebo pravidelnou revizi statistik.
Tipy na Twitter účty o webové analytice, které stojí za to sledovat. I když Twitter nemusí mít všichni, v mém termínu nás minimálně pět bylo. Osobně doporučuji @googleanalytics, @avinash, @SimoAhava, @justincutroni, @analyticspros a @erictpeterson. Další tipy uvítám v komentářích.
Poznámka: Původně jsem chtěl zmínit také fakt, že by kurzu prospělo rozdělení na začátečníky a pokročilé. S odstupem času si to ale nemyslím. Odbornější témata se občas probírají na různých konferencích. Vzhledem k počtu pokročilejších analytiků v ČR je také otázkou, zda by si odbornější školení našlo dostatek účastníků. Honza si navíc poradí s každým dotazem, takže není problém se dozvědět něco o pokročilejší analytice.
Martine, chápu dobře, že v testu na GAIQ nebyly moc technické otázky typu: najdi chybu v měřicím skriptu apod.? Si ten certifikát chci udělat taky a toto technické téma mě trochu dost odrazuje :-)
Vzpomínám vzpomínám, ale nic takového jsem tam neměl. Ty otázky jsou v hodně podobném stylu jako v testu https://www.startupjobs.cz/test/google-analytics-medio. Nebylo tam nic vyloženě těžkého, spíš to chce mít alespoň trochu přehled o GA nápovědě, většina otázek je typicky „testových“ (teoretických) a výrazně pod náročností toho, co se probírá třeba ve FB skupině Webová analytika.
Tak to mám šanci, testík jsem dal na 78 %. Dočtu si pojmy, nápvědu a jdu na test naostro :-)
Karle, hlavně se testu vůbec nemusíš bát. Když se to nepovede, tak to můžeš za týden zkusit zase znovu – a aspoň už budeš mít z prvního pokusu představu o tom, na co se tam vlastně ptají.
Já vím Honzo. Ale můj naturel mi nedá to jen tak na hulváta testnout. :-)