Nejdůležitější den v životě webového analytika

Pěkné a relativně přehledné rozhraní Google Analytics vypadá jako reklama na štěstí. Stačí letmé seznámení a za chvíli už můžete nadřízeným nebo klientům posílat chytře vypadající grafy. Google Analytics tak v lidech vytváří falešnou představu, jak jednoduchá je webová analytika. Sám nejsem výjimkou, a tak mě napadlo zajít na pokročilejší školení tohoto nástroje.

  • Školení Google Analytics nabízí všechny větší české on-line agentury. Ceny se pohybují od 2 500 do 3 950 Kč za celodenní kurz.
  • Většina školení je určená pro začátečníky. I pokročilé akce se podle svého popisu přibližují spíše méně zkušeným uživatelům.
  • S ohledem na přednáškovou a publikační činnost Honzy Tichého jsem si vybral školení od Medio Akademie.

Boření mýtů a nové znalosti i pro pokročilé

Školení vás především zbaví iluze, že v on-line marketingu lze všechno přesně změřit. Jednou z klíčových částí kurzu je totiž seznámení se základními metrikami a způsoby jejich měření. Za necelou hodinku po začátku školení si tak uvědomíte, jak zavádějící a nepřesné mohou být statistiky návštěvnosti.

Boření mýtů pokračuje i později vysvětlením last non-direct atribuce a způsobu, jakým Google Analytics přiřazuje ke zdrojům návštěvy/konverze. Díky připomenutí těchto skutečností a ukázkám na reálných příkladech je podle mého názoru školení od Media zásadním milníkem v životě začínajících i mírně pokročilých web analytiků.

Celý výklad byl srozumitelný a pokrýval nejdůležitější témata. Honza má navíc přehled o novinkách i méně veřejných informacích. Budoucím účastníkům doporučuji mít alespoň minimální zkušenosti s Google Analytics a on-line marketingem. Už podle popisu totiž školení není určené pro naprosté začátečníky. Pokud uvidíte rozhraní Google Analytics na kurzu poprvé, budete se občas ztrácet.

Pro úplné začátečníky doporučuji třeba on-line kurz Úvod do webové analytiky.

Díky školení jsem lépe pochopil atribuční modely a objevil vážené řazení, measurement protocol i pár dalších věcí. Účastníci, kteří s Google Analytics začali teprve nedávno, si samozřejmě odnesli nesrovnatelně větší porci nových informací. Vzhledem k získaným znalostem a doplňkovým materiálům tak celý kurz patří mezi ty lepší investice do vzdělávání, které jsem v posledních letech udělal.

ga-meme

Na školení obdržíte klasicky vytištěné snímky z prezentace s místem na poznámky. Navíc v dokumentech najdete odkaz na skrytou stránku na webu Medio Akademie. Ta obsahuje desítky tipů na užitečné články pro další vzdělávání. K dokonalosti chybí snad jen větší počet článků o webové analytice na Medio blogu.

Další zajímavé postřehy

  • Několik dnů po školení zveřejnil portál StartupJobs.cz nový test znalostí Google Analytics od Media. Rozhodně doporučuji test vyzkoušet a doufám, že brzy budou k dispozici i pokročilé úrovně.
  • Získané znalosti s přehledem stačily na složení zkoušky Google Analytics IQ, kterou jsem napoprvé absolvoval o pár týdnů později.
  • Během celého školení Honza používal pro ukázky reálná data z několika e-shopů a přidával postřehy z praxe.

Co bych vylepšil

Více prostoru pro Google Tag Manager. Podle toho, co jsem slyšel od ostatních účastníků, by jim GTM ušetřil mnoho starostí (např. s nekonzistencí při měření událostí, neochotou programátorů zasahovat do webu a dlouhým čekáním na tyto úpravy).

Kontrolní seznamy pro rutinní postupy. Doprovodné materiály jsou příjemně rozsáhlé. Přesto mi trochu chybí seznam úkolů pro pravidelné činnosti – třeba kontrolu základního nastavení nebo pravidelnou revizi statistik.

Tipy na Twitter účty o webové analytice, které stojí za to sledovat. I když Twitter nemusí mít všichni, v mém termínu nás minimálně pět bylo. Osobně doporučuji @googleanalytics, @avinash, @SimoAhava, @justincutroni, @analyticspros a @erictpeterson. Další tipy uvítám v komentářích.

Poznámka: Původně jsem chtěl zmínit také fakt, že by kurzu prospělo rozdělení na začátečníky a pokročilé. S odstupem času si to ale nemyslím. Odbornější témata se občas probírají na různých konferencích. Vzhledem k počtu pokročilejších analytiků v ČR je také otázkou, zda by si odbornější školení našlo dostatek účastníků. Honza si navíc poradí s každým dotazem, takže není problém se dozvědět něco o pokročilejší analytice.

Zkušenosti dalších účastníků

5 komentářů u „Nejdůležitější den v životě webového analytika

  1. Karel T. Borovička

    Martine, chápu dobře, že v testu na GAIQ nebyly moc technické otázky typu: najdi chybu v měřicím skriptu apod.? Si ten certifikát chci udělat taky a toto technické téma mě trochu dost odrazuje :-)

    1. Martin Tomčík

      Vzpomínám vzpomínám, ale nic takového jsem tam neměl. Ty otázky jsou v hodně podobném stylu jako v testu https://www.startupjobs.cz/test/google-analytics-medio. Nebylo tam nic vyloženě těžkého, spíš to chce mít alespoň trochu přehled o GA nápovědě, většina otázek je typicky „testových“ (teoretických) a výrazně pod náročností toho, co se probírá třeba ve FB skupině Webová analytika.

    2. Jan Tichý

      Karle, hlavně se testu vůbec nemusíš bát. Když se to nepovede, tak to můžeš za týden zkusit zase znovu – a aspoň už budeš mít z prvního pokusu představu o tom, na co se tam vlastně ptají.

Komentáře nejsou povoleny.