14 tipů pro efektivnější web copywriting

  1. Vyžádejte si více podkladů (reklamní materiály, produktové informace, marketingové analýzy, případové studie, odpovědi na doplňující otázky atd.). Rešerše desítek internetových stránek jsou totiž časově mnohem náročnější než přečtení (třeba i stejně rozsáhlého) zadání od klienta.
  2. Outsourcujte korektury, rešerše, editorské práce i psaní. U většiny svých textů si nechávám zkontrolovat gramatiku od Martina. Outsourcovat rešerše jsem zatím nezkoušel. Pokud se vám ale podaří najít odborníka na dané téma, mohlo by to fungovat.
  3. Staňte se copyeditorem. V některých případech totiž stačí mírně vylepšit texty od klientů a splní své cíle. I Michel Fortin kdysi napsal, že pro texty svých zákazníků v 80 % případů jen vymýšlí jiné nadpisy a upravuje drobné nedostatky.
  4. Naučte se přestat v pravou chvíli, a ušetříte si spoustu času. Perfekcionismus je zlo, když ho nemáte pod kontrolou. Pokud však přestanete příliš brzy, bude to poznat na kvalitě a máte problém.
  5. Buďte sví. Nemusíte začínat od prvního odstavce. Místo klasické osnovy vyzkoušejte třeba tu reverzní nebo myšlenkové mapy. A nadpisy nechte klidně nakonec.
  6. Před odesláním textů klientům zapínejte sledování změn. Díky tomu budete mít dokonalý přehled o úpravách a nemusíte hledat omylem vymazaná písmenka.
  7. Používejte checklisty, které vám zjednoduší rutinní úkoly. Osobně pracuji s kontrolními seznamy pouze při rešerších. Rozhodně vám ale mohou usnadnit také získávání podkladůpřípravu obsahové strategie a kontrolu kvality textů.
  8. Naučte se používat Google operátory – negace (-), přesné fráze („example“), filetype, site, AND, OR a jejich kombinace. Ušetří vám totiž čas (nejen) při rešerších. Pokud se nechcete učit operátory nazpaměť, uložte si do oblíbených záložek rozšířené vyhledávání.
  9. Buďte připraveni vždy a všude. Na rychlé myšlenky se mi osvědčila aplikace Fast notepadEvernote a blok Oxford Essentials A5. Nejhorší je zapomenout dobrou myšlenku, která se zaručeně objeví, když to nejméně čekáte.
  10. Nepište, když to nejde. Před několika lety jsem potřeboval sepsat krátkou výzvu k akci. Po osmi hodinách práce jsem ty tři věty nakonec psal skoro hodinu (klasický writer’s block). Od té doby dokážu předem poznat situace, kdy mi psaní půjde ztuha, a radši se věnuji něčemu jinému.
  11. Pište všemi deseti. Stejně užitečné jsou také klávesové zkratky pro často používané znaky (%, –, … a další), formátování textů (nadpisy, tučné, kurzíva, odkaz, horní index) a posun po stránce (na začátek/konec stránky, další/předchozí slovo, začátek/konec řádky apod.).
  12. Vyzkoušejte různé textové editory (MS Word, Open Office, Google Docs, DarkcopyDark RoomiA Writer apod.), ale používejte jen ten, který vám zbytečně nepřidělává práci.
  13. I když existuje jen velmi málo nástrojů pro copywritery (generátor náhodných slovWordCounterThe Readability Test ToolSyD: Korpusový průzkum variant a další), u některých projektů jsou k nezaplacení.
  14. Vzdělávejte se, používejte swipe fileneprokrastinujtebojujte proti vyrušovánítelefonujte a e-mailujte efektivněnechoďte na zbytečné meetingyodpočívejte, pište kratší texty, schovávejte si podklady k projektům a berte to sakra vážně.

Článek byl publikován dne 4. 3. 2013 v kategorii Nezařazené. Autor: Martin Tomčík